(b)
|
Jelaskan tiga
ciri – ciri pasaran monopoli
|
[6]
|
i
|
Pengeluar tunggal
|
|
Di dalam pasaran
monopoli, hanya wujud sebuah firma sahaja yang mengeluarkan barang. Ini bermakna, semua pengguna terpaksa
membeli barang daripada firma ini sahaja. Oleh itu, firma tersebut juga
merupakan industri di dalam pasaran monopoli
|
||
ii
|
Keluaran tidak
mempunyai penganti hampir
|
|
Keluaran yang dihasilkan
oleh monopoli tidak mempunyai penganti yang hampir. Pengguna tidak mempunyai
pilihan melainkan menggunakan barang itu sahaja dan terpaksa membeli barang
dari firma monopoli sahaja.
|
||
iii
|
Firma merupakan
penentu harga
|
|
Firma monopoli
mempunyai kuasa monopoli yang membolehkannya menentukan harga atau kuantiti
keluaran di pasaran, tetapi tidak boleh menentukan kedua–duanya dalam satu
masa. Ini disebabkan firma monopoli dikawal oleh keluk permintaannya yang
mencerun negatif, dimana jika firma menentukan harga, maka kuantiti keluaran
akan ditentukan oleh pasaran.
|
||
iv
|
Tiada kebebasan
keluar masuk
|
|
Dalam pasaran
monopoli, tidak ada kebebasan keluar masuk kerana wujudnya berbagai sekatan
yang menghalang kemasukan firma baru seperti perlindungan undang–undang,
keperluan teknologi yang tinggi dan pemilikan faktor pengeluaran yang
tertentu. Halangan ini memyebabkan firma monopoli mendapat untung lebih
normal di dalam jangka panjang
|
||
v
|
Pengiklanan tidak
penting
|
|
Aktiviti pengiklanan
tidak diperlukan di dalam pasaran monopoli kerana ia tidak menghadapi
persaingan daripada firma lain. Sekiranya firma menjalankan pengiklanan, ia
mungkin hanya untuk memaklumkan produk mereka kepada pelanggan sahaja.
|
||
Pilih
tiga fakta sahaja
|