a)
|
Apakah maksud
pasaran persaingan bermonopoli ?
|
[2]
|
Pasaran persaingan bermonopoli ialah satu struktur pasaran di
mana terdapat banyak firma yang menghasilkan keluaran yang dibezakan tetapi
merupakan pengganti hampir di antara satu sama lain dan firma bebas keluar
masuk industri
|
b)
|
Terangkan
mengapa firma dalam pasaran persaingan bermonopoli tidak melakukan persaingan
harga sebaliknya melakukan persaingan bukan harga
|
[2]
|
Pasaran persaingan bermonopoli
tidak melakukan persaingan harga tetapi melakukan persaingan bukan harga
kerana:-
|
i.
|
barang
yang dikeluarkan adalah berbeza corak dan mempunyai pengganti yang hampir
|
|
ii.
|
Firma pasaran persaingan
bermonopoli mempunyai sedikit kuasa untuk menentukan harga
|
c)
|
Terangkan bentuk-bentuk persaingan
bukan harga yang dilakukan oleh firma persaingan bermonopoli
|
[6]
|
i
|
Pengiklanan
|
|
Firma akan menggunakan
pengiklanan sebagai satu cara untuk membezakan keluarannya dari keluaran
firma lain, memperkenalkan keluarannya kepada pengguna dan menunjukkan ciri
–ciri keistimewa keluarannya dengan tujuan memujuk pengguna membeli keluarannya di pasaran. Ia
bertujuan untuk menguasai pasaran.
|
||
ii
|
Perbezaan keluaran
|
|
Perbezaan fizikal barang dari segi bentuk
pembungkusan yang unik, bau, warna dan saiz untuk mempengaruhi pengguna di
pasaran kerana terdapat pengguna yang membeli sesuatu barang disebabkan
tertarik dengan corak pembungkusannya yang berwarna warni serta mudah di
bawa.
|
||
iii
|
Perbezaan jenama
|
|
Firma di dalam industri yang
sama menggunakan jenama kepada keluaran masing–masing. Ia akan mempengaruhi pengguna untuk
menggunakan sesuatu barang kerana
jenama yang berbeza akan menyebabkan pengguna menganggap barang-barang
tersebut adalah berbeza. Contoh:- penjenamaan sabun kepada jenama-jenama seperti
Fab, Breeze, Trojan dan sebagainya.
|
||
iv
|
Khidmat selepas jualan
|
|
Khidmat selepas jualan yang ditawarkan
oleh sesetengah firma seperti perkhidmatan lawatan ke rumah untuk pemeriksaan
barang dan servis kereta percuma oleh
pengeluar-pengeluar kereta, turut mempengaruhi pengguna untuk membeli sesuatu
barang . Ini kerana pengguna merasa lebih yakin dengan kualiti barang,
mendapat perkhidmatan istimewa dan dihargai sebagai pelanggan.
|
||
v
|
Galakan jualan
|
|
Terdapat berbagai-bagai bentuk galakan
jualan yang diamalkan oleh firma-firma seperti tawaran hadiah percuma,
tawaran istimewa, sampel percuma dan cabutan bertuah bagi mempengaruhi pengguna untuk membeli keluaran mereka.
|
||
Nota:
Pilih tiga isi sahaja
|