Wednesday, March 6, 2013

Kesan Pertambahan Pelaburan / Perbelanjaan Kerajaan Dan Pertambahan Cukai Pendapatan Terhadap Keseimbangan

Dengan menggunakan  gambar rajah  ADAS,   jelaskan  kesan  perkara – perkara yang berikut terhadap pendapatan negara benar keseimbangan.
(a)    Pertambahan pelaburan / perbelanjaan kerajaan
(b)    Pertambahan cukai pendapatan
[5]
[5]
Jawapan Cadangan

Dengan menggunakan  gambar rajah  ADAS,   jelaskan  kesan  perkara – perkara yang berikut terhadap pendapatan negara benar keseimbangan
(a)   Pertambahan pelaburan / perbelanjaan kerajaan
[5]
        Keseimbangan asal dicapai di titik E0 di persilangan keluk AD0 dan keluk AS pada  harga P0  dan pendapatan negara benar Y0.

        Pertambahan pelaburan / perbelanjaan kerajan akan meningkatkan perbelanjaan agregat dan permintaan agregat. Keluk  AD0 beralih ke AD1.

        Pada tingkat harga P0, berlaku lebihan permintaan agregat sebesar Y0Y2. Tingkat harga akan meningkat dan proses ini akan berterusan sehingga keseimbangan baru dicapai di titik E1 pada  harga P1 dan pendapatan negara benar Y1.

        Pertambahan pelaburan / perbelanjaan kerajaan menyebabkan tingkat harga umum  meningkat dari  P0 ke P1 dan pendapatan negara  benar  meningkat dari Y0 ke Y1.


(b)   Pertambahan cukai pendapatan
[5]
        Keseimbangan asal dicapai di titik E0 di persilangan keluk AD0 dan keluk AS pada  harga P0  dan pendapatan negara benar Y0.

        Pertambahan cukai pendapatan akan mengurangkan pendapatan bolehguna. Perbelanjaan penggunaan, perbelanjaan agregat dan permintaan agregat akan berkurang. Keluk  AD0 beralih ke AD1.

        Pada tingkat harga P0, berlaku lebihan penawaran agregat sebesar Y2Y0. Tingkat harga akan jatuh dan proses ini  akan  berterusan  sehingga  keseimbangan
baru dicapai di titik E1 pada  harga P1 dan pendapatan negara benar Y1.

        Pertambahan cukai pendapatan menyebabkan tingkat harga umum jatuh dari  P0 ke P1 dan pendapatan negara  benar berkurang dari Y0 ke Y1.