Monday, October 7, 2013

Ekonomi Malaysia: Tajuk 2 (S11)

Tajuk: Inflasi Dan Kos Sara Hidup

11
(a)
Apakah yang dimaksudkan dengan kos sara hidup dan taraf hidup ?
[2]

(b)
Terangkan hubungan di antara kos sara hidup dengan taraf hidup
[4]

Jawapan Cadangan


(a)
Kos sara hidup ialah pengiraan kos yang terpaksa ditanggung oleh seseorang, atau satu keluarga untuk memenuhi keperluan asas seperti makanan, pakaian, tempat tinggal dan keperluan-keperluan lain untuk menikmati taraf hidup tertentu.

Taraf hidup merujuk kepada ukuran perbandingan di antara pendapatan boleh belanja yang diterima oleh seseorang, atau satu keluarga yang tinggal serumah dengan kos sara hidup




(b)
Kos sara hidup berhubung secara songsang dengan taraf hidup. Semakin tinggi kos sara hidup, semakin rendah taraf hidup. Sebaliknya, semakin rendah kos sara hidup, semakin tinggi taraf hidup.

Kenaikan kos hidup menyebabkan lebih banyak perbelanjaan diperlukan ke atas sejumlah barangan yang sama. Oleh itu, pada tingkat pendapatan wang yang tetap, jumlah barangan yang boleh dibeli menjadi semakin sedikit. Oleh itu, taraf hidup menjadi semakin merosot.

Taraf hidup menjadi semakin meningkat jika peningkatan pendapatan melebihi kadar peningkatan kos sara hidup. Sebaliknya, taraf hidup menjadi semakin merosot jika peningkatan pendapatan kurang daripada kadar peningkatan kos sara hidup