Tuesday, October 9, 2012

Ciri-Ciri Pasaran Bermonopoli

a)
Jelaskan dua ciri-ciri  utama pasaran persaingan bermonopoli
[4]


i
Bilangan firma yang banyak


Bilangan firma dalam pasaran persaingan bermonopoli adalah banyak tetapi tidak bergabung atau tidak bekerjasama sesama mereka. Setiap firma bertindak sendiri dan tidak menghiraukan kesan tindakan mereka ke atas firma lain.




ii
Keluaran yang dibezakan


Keluaran yang dihasilkan oleh setiap firma dibezakan dari segi fizikal, sama ada secara sebenar atau tanggapan. Perbezaannya dapat dilihat dari segi jenama, reka bentuk, cara pembungkusan, tanda perniagaan dan pengaruh iklan. Barang yang dihasilkan merupakan pengganti hampir, iaitu setiap barang mempunyai fungsi yang sama dan dapat digantikan antara sama lain.



iii
Kebebasan keluar masuk


Terdapat sedikit kebebasan untuk firma masuk atau keluar industri. Oleh itu, firma hanya mendapat untung normal sahaja dalam jangka panjang. Firma yang ingin masuk ke industri harus mengeluarkan barangan yang berbeza corak dengan barang yang sedia ada di pasaran supaya dapat menarik perhatian pengguna.




iv
Persaingan bukan harga


Firma–firma pasaran persaingan bermonopoli menjalankan persaingan bukan harga untuk meluaskan pasaran mereka. Persaingan bukan harga melibatkan kegiatan promosi, iklan, hadiah percuma, khidmat lepas jualan, reka bentuk dan corak pembungkusan untuk meyakinkan pengguna–pengguna bahawa keluarannya adalah lebih baik daripada keluaran pesaingnya.


Nota: Pilih dua isi sahaja

b)
Mungkinkah sesebuah firma persaingan bermonopoli beroperasi pada tingkat kos purata yang minimum ? Terangkan


[6]

      Keseimbangan firma pasaran persaingan bermonopoli dicapai pada MR=MC di titik E pada harga P0 dan kuantiti Q0, dengan mendapat untung normal.
Pada tingkat keseimbangan ni, firma beroperasi ketika kos purata sedang menurun pada tingkat harga P0.
      Sifat keluk hasil purata (AR) firma bermonopoli yang mencerun ke bawah tidak memungkinkan firma beroperasi di titik minimum kos purata, kerana ia hanya boleh disentuh oleh keluk hasil purata yang mendatar sahaja seperti keluk ARP.
      Oleh itu, firma persaingan bermonopoli akan mendapat kerugian sekiranya beroperasi pada titik AC minimum.