Huraikan alasan-alasan mengapa
pertambahan dalam pendapatan perkapita benar / keluaran dalam negeri
kasar perkapita benar / keluaran negara kasar perkapita benar tidak
semestinya membawa kepada peningkatan dalam tingkat kebajikan di sesebuah
negara
|
[10]
|
(a) Tempoh waktu bekerja
|
|
Peningkatan waktu
bekerja akan meningkatkan
taraf hidup / tingkat kebajikan di
sesebuah negara. Walau bagaimana pun,
peningkatan waktu bekerja bermakna pengurangan masa rehat yang akan
mengurangkan taraf hidup / tingkat
kebajikan.
Ini bermakna walau pun KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar meningkat, tingkatkebajikan tidak semestinya
meningkat, kecuali jika diikuti oleh pengurangan masa bekerja dan pertambahan
masa rehat.
Oleh itu, KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar tidak
dapat memberikan gambaran yang sebenar mengenai tingkat kebajikan di sesebuah
negara
|
|
(b) Kesan luaran negatif kerana projek
pembangunan
|
|
Kejayaan projek pembangunan akan meningkatkan taraf hidup / tingkat kebajikan
di sesebuah negara. Namun, selalunya projek
pembangunan turut mengeluarkan kesan luaran negatif seperti pencemaran udara,
air dan bunyi yang akan menjejaskan kesihatan dan merendahkan tingkat
kemakmuran penduduk.
Ini bermakna, sekiranya kesan eksternaliti
negatif berlaku, pertambahan KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar tidak
akan meningkatkan tingkat kebajikan kerana wujudnya
pelbagai kos sosial yang perlu ditanggung oleh negara.
Oleh itu,
KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar tidak
dapat memberikan gambaran yang sebenar mengenai tingkat kebajikan di sesebuah
negara
|
|
(c) Perbezaan agihan pendapatan
|
|
Pertambahan KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar tidak semestinya menggambarkan agihan pendapatan
masyarakat berada dalam keadaan seimbang dan saksama.
Sekiranya
faedah daripada pertambahan KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan negara perkapita benar hanya
dinikmati oleh segolongan kecil masyarakat, taraf hidup di negara tersebut
tidak akan meningkat kerana wujudnya jurang agihan pendapatan yang ketara
antara golongan kaya dan golongan miskin.
Oleh itu,
KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar tidak
dapat memberikan gambaran yang sebenar mengenai tingkat kebajikan di sesebuah
negara
|
|
(d) Komposisi keluaran negara
|
|
Taraf
hidup / tingkat kebajikan di sesebuah negara akan meningkat jika pertambahan KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar diikuti
oleh pertambahan pengeluaran barang
pengguna.
Sebaliknya,
tingkat kebajikan tidak akan meningkat
jika pertambahan KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar diikuti oleh pertambahan
pengeluaran senjata kerana faedahnya tidak dapat dinikmati oleh rakyat secara
langsung.
Oleh itu,
KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar tidak
dapat memberikan gambaran yang sebenar mengenai tingkat kebajikan di sesebuah
negara
|
|
(e) Tidak menunjukkan masalah
pengangguran
|
|
Tingkat kebajikan akan meningkat jika pengangguran berkurang, tetapi data KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar tidak dapat
menunjukkan masalah pengangguran.
Walaupun KDNK perkapita benar / KNK perkapita benar / pendapatan perkapita benar meningkat,
tidak semestinya tingkat kemakmuran juga meningkat kerana jika kadar
pengangguran meningkat, tingkat kebajikan akan merosot.
Oleh itu,
KDNK perkapita / KNK perkapita / pendapatan perkapita tidak dapat memberikan gambaran yang
sebenar mengenai tingkat kebajikan di sesebuah negara
|