Tuesday, October 9, 2012

Bermonopoli: Perbezaan Keluaran

a)
Terangkan dua cara firma dalam pasaran persaingan bermonopoli membezakan barang

[4]


i
Pengiklanan


    Firma akan menggunakan pengiklanan sebagai satu cara untuk membezakan keluarannya dari keluaran firma lain, memperkenalkan keluarannya kepada pengguna dan menunjukkan ciri –ciri keistimewa keluarannya dengan tujuan memujuk  pengguna membeli keluarannya di pasaran. Ia bertujuan untuk  menguasai pasaran.




Ii
Perbezaan keluaran


    Perbezaan fizikal barang dari segi bentuk pembungkusan yang unik, bau, warna dan saiz untuk mempengaruhi pengguna di pasaran kerana terdapat pengguna yang membeli sesuatu barang disebabkan tertarik dengan corak pembungkusannya yang berwarna warni serta mudah di bawa.




iii
Penjenamaan


    Firma di dalam industri yang sama menggunakan jenama kepada keluaran masing–masing. Ia akan mempengaruhi pengguna untuk menggunakan sesuatu  barang kerana jenama yang berbeza akan menyebabkan pengguna menganggap barang-barang tersebut adalah berbeza. Contoh:- penjenamaan sabun kepada jenama-jenama seperti Fab, Breeze, Trojan dan sebagainya.


b)
Jelaskan tiga kebaikan dan tiga keburukan iklan yang digunakan oleh pasaran persaingan bermonopoli

[6]

Kebaikan iklan



i.
Memberi maklumat


    Iklan membolehkan pengguna mendapat berbagai-bagai maklumat mengenai keluaran terutamanya bagi barang-barang baru. Ia membolehkan pengguna membuat keputusan yang terbaik dalam perbelanjaan bagi memaksimumkan kepuasan

ii.
Sumber pendapatan


    Iklan yang dimuatkan di dalam media massa akan dikenakan bayaran tertentu. Ia membolehkan firma-firma pengiklanan meningkatkan hasil pendapatan mereka kerana semakin banyak iklan yang disiarkan, semakin tinggi pulangan kepada mereka




iii.
Meningkatkan gunatenaga


    Iklan yang berkesan akan meningkatkan permintaan  pengguna. Firma akan menambahkan pengeluaran untuk memenuhi permintaan tersebut menyebabkan firma memerlukan lebih ramai pekerja. Oleh itu, tingkat gunatenaga akan meningkat.




iv.
Menguasai pasaran


    Keberkesanan iklan mempengaruhi pengguna akan meningkatkan permintaan terhadap keluaran firma. Keadaan ini membolehkan firma tersebut menguasai pasaran berbanding dengan pesaing-pesaingnya.



Keburukan iklan



i.
Harga barang meningkat


    Kos pengiklanan menyebabkan kos pengeluaran firma meningkat. Firma terpaksa menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung beban untuk menampung kenaikan kos tersebut




ii.
Menggalakkan pengguna boros berbelanja


    Tujuan pengiklanan bukannya untuk memberikan pengetahuan kepada pengguna tetapi sebaliknya memujuk pengguna untuk berbelanja. Pengguna yang terpengaruh akan menambahkan perbelanjaan mereka walaupun ianya bukanlah satu keperluan.




iii.
Salah peruntukan sumber


    Untuk memaksimumkan keuntungan, firma akan menggunakan sumber secara tidak cekap kerana firma akan menggunakan sumber-sumber tersebut untuk mengeluarkan barang mewah berbanding dengan barang biasa. 




iv.
Kebajikan pengguna terjejas


    Berbagai-bagai cara dilakukan oleh firma untuk melariskan jualan mereka di pasaran, termasuklah menggunakan iklan untuk menipu pengguna dari segi kata-kata dan visual menyebabkan kebajikan pengguna terjejas.