Thursday, March 7, 2013

Perubahan Cukai Untuk Mengatasi Pengangguran Dan Kesan Pertambahan Bekalan Wang terhadap Keseimbangan

Dengan  menggunakan gambar rajah  pendekatan  ADAS, 
(a)   terangkan bagaimana perubahan cukai dapat mengatasi pengangguran kitaran
(b)   jelaskan  kesan  pertambahan bekalan wang terhadap pendapatan negara keseimbangan


[5]

[5]

Jawapan Cadangan

(a)   Dengan  menggunakan gambar rajah  pendekatan  ADAS,  terangkan bagaimana perubahan cukai dapat mengatasi pengangguran kitaran





[5]
        Keseimbangan asal dicapai di titik E0 di persilangan keluk AD0 dan keluk AS pada  harga P0   dan  pendapatan negara benar Y0.

        Untuk mengatasi pengangguran kitaran, cukai perlu dikurangkan untuk meningkatkan pendapatan bolehguna. Oleh itu, perbelanjaan penggunaan, perbelanjan agregat dan permintaan agregat akan meningkat. Keluk  AD0 beralih ke AD1.

        Pada tingkat harga P0, berlaku lebihan permintaan agregat sebesar Y0Y2. Tingkat harga akan meningkat dan proses ini akan berterusan sehingga keseimbangan baru dicapai di titik E1 pada harga P1 dan pendapatan negara benar Y1.

        Tingkat harga umum dan pendapatan negara benar meningkat dari P0 ke  P1 dan Y0 ke Y1. Pertambahan pendapatan negara benar akan mencipta peluang-peluang pekerjaan baru. Gunatenaga meningkat dan pengangguran kitaran akan berkurang.

(b)   Dengan menggunakan  gambar rajah  ADAS,   jelaskan  kesan  pertambahan bekalan wang terhadap pendapatan negara keseimbangan



[5]
        Keseimbangan asal dicapai di titik E0 di persilangan keluk AD0 dan keluk AS pada  harga P0   dan pendapatan negara benar Y0.

        Pertambahan bekalan wang akan mengurangkan kadar bunga. Kos meminjam untuk pelaburan berkurang. Oleh itu, pelaburan, perbelanjaan agregat dan permintaan agregat akan meningkat. Keluk  AD0 beralih ke AD1.

        Pada tingkat harga P0, berlaku lebihan permintaan agregat sebesar Y0Y2. Tingkat harga akan meningkat dan proses ini akan berterusan sehingga keseimbangan baru dicapai di titik E1 pada   harga P1 dan pendapatan negara benar Y1.

        Pertambahan bekalan wang menyebabkan tingkat harga umum meningkat dari  P0 ke P1 dan pendapatan negara  benar  meningkat dari Y0 ke Y1.