Thursday, March 7, 2013

Kesan Dasar Kewangan Menguncup Dan Kesan Tarif @Kuota Import Terhadap Keseimbangan

Dengan  menggunakan gambar rajah  pendekatan  ADAS, 
(a)   huraikan kesan terhadap tingkat keseimbangan pendapatan negara benar apabila kerajaan menjalankan dasar kewangan menguncup
(b)   jelaskan kesan tarif import @ kuota import terhadap tingkat pendapatan negara keseimbangan


[4]

[6]

Jawapan Cadangan

(a)   Dengan menggunakan gambar rajah  pendekatan ADAS,  huraikan kesan terhadap tingkat keseimbangan pendapatan negara benar apabila kerajaan menjalankan dasar kewangan menguncup




[5]
        Keseimbangan asal dicapai di titik E0 di persilangan keluk AD0 dan keluk AS pada  harga P0   dan  pendapatan negara benar Y0.

        Dasar kewangan menguncup misalnya, melalui peningkatan kadar bunga dan pengurangan bekalan wang akan mengurangkan pelaburan dan permintaan agregat. Keluk  AD0 beralih ke AD1.

        Pada tingkat harga P0, berlaku lebihan penawaran agregat  sebesar  Y2Y0. Tingkat harga akan jatuh dan proses  ini  akan  berterusan  sehingga keseimbangan baru dicapai di titik E1 pada  harga P1 dan pendapatan negara benar Y1.

        Dasar kewangan menguncup mengurangkan tingkat harga umum dari P0 ke P1 dan pendapatan negara  benar dari Y0 ke Y1.

(b)   Dengan menggunakan  gambar rajah  ADAS, jelaskan kesan tarif import @ kuota import terhadap tingkat pendapatan negara keseimbangan


[5]
        Keseimbangan asal dicapai di titik E0 di persilangan keluk AD0 dan keluk AS pada  harga P0   dan pendapatan negara benar Y0.

        Tariff  menyebabkan harga import menjadi lebih mahal. Import akan berkurang,      Atau
        Kuota import akan menghadkan kemasukan barang import.  Import akan berkurang.

        Pengurangan import akan meningkatkan eksport bersih, perbelanjaan agregat dan permintaan agregat. Keluk  AD0 beralih ke AD1.

        Pada tingkat harga P0, berlaku lebihan permintaan agregat sebesar Y0Y2. Tingkat harga akan meningkat dan proses ini akan berterusan sehingga keseimbangan baru dicapai di titik E1 pada   harga P1 dan pendapatan negara benar Y1.

        Tarif import @ kuota import menyebabkan tingkat harga umum meningkat dari  P0 ke P1 dan pendapatan negara  benar  meningkat dari Y0 ke Y1.